Quizy o książkach

„Afryka Kazika”. Jak dobrze znasz książkę?

Afryka Kazika to książka na motywach reportaży Kazimierza Nowaka, który jest dzisiaj uznawany za jednego z pionierów polskiego dziennikarstwa podróżniczego. W latach 30. XX wieku wzdłuż i wszerz przemierzył cały kontynent afrykański, pokonując ponad 40 tysięcy kilometrów.

Było to wyjątkowe osiągnięcie, ponieważ nikt wcześniej tego nie dokonał, nie mówiąc już o tym, że Nowak większość podróży odbył na rowerze. Jednak przez długi czas pozostawał zapomniany, a jego przygód nikt nie omawiał. Przygotowany w oparciu o książkę Afryka Kazika test utrwala w głowach uczniów informacje wyniesione z książki Łukasza Wierzbickiego. Przygody Nowaka są niezwykłe – czasem egzotyczne, czasem zabawne, a czasem przerażające.

Czytając o nich można stworzyć sobie pewien obraz mentalności z pierwszych dekad XX wieku, a także utrwalić w pamięci postać zawołanego podróżnika, odkrywcy i eksperymentatora, który w żadnym razie nie zasługuje na niepamięć. Być może nawet za pośrednictwem lektury niektórzy uczniowie odkryją w sobie żyłkę przygodową i kiedyś sami wybiorą się na wielką wyprawę, a potem spiszą z niej fascynujący reportaż? Najdalsze podróże i największe odkrycia zaczynają się przecież od pierwszego małego kroku, jak chociażby przeczytanie książki.