Quizy o książkach

Czy znasz lekturę „Czarne stopy”?

Seweryna Szmaglewska, prozaiczka, z wykształcenia nauczycielka, jako autorka powieści dla młodzieży zasłynęła przede wszystkim jedną z nich: Czarnymi Stopami.

Seweryna Szmaglewska urodziła się w Przygłowie i ukończyła seminarium nauczycielskie w pobliskim Piotrkowie Trybunalskim. Po zakończeniu szkoły wyjechała do Warszawy, potem studiowała w Krakowie i Łodzi. Przez trzy lata, między 1942 a 1945 rokiem, była więziona w obozie koncentracyjnym, a wspomnienia z tego okresu zawarła w autobiograficznej książce Dymy nad Birkenau. Udało jej się z powodzeniem uciec z marszu śmierci i ukryć w jednym z gospodarstw. Po wojnie zeznawała podczas procesów w Norymberdze.


Czarne Stopy po raz pierwszy pojawiły się na rynku w 1960 roku. W 1973 roku autorka wydała ich kontynuację – Nowy ślad Czarnych Stóp – a pod koniec lat osiemdziesiątych reżyser Waldemar Podgórski zaadaptował książkę na duży ekran. Pytania składające się na sprawdzający znajomość lektury Czarne Stopy test prowadzą czytelnika przez kolejne przygody młodych harcerzy, spędzających wakacje na obozie. Na pierwszym planie znajduje się najmłodszy z harcerzy, Marek Osiński. Chłopcy odbierają ważne lekcje dotyczące koleżeństwa, lojalności, wrażliwości, służby i obowiązku opieki na słabszymi, w praktyce poznając, co oznacza prawdziwy kodeks harcerza.