Quizy o książkach

Co wiesz o „Skąpcu” Moliera?

Kiedy sztuka Skąpiec została po raz pierwszy wystawiona w 1668 roku, na deskach scenicznych w głównej roli Harpagona wystąpił sam autor, Molier!

Molier pracował jednocześnie nad dwoma utworami i w tym samym czasie je też ukończył – pierwszym był właśnie Skąpiec, drugim zaś Amfitrion. Inspirację czerpał z dzieł rzymskiego komediopisarza Plauta. Ciekawostką jest fakt, że Skąpiec test zadowolenia odbiorców przeszedł dopiero po upływie pewnego czasu. Pierwsze przedstawienia nie cieszyły się dużym powodzeniem wśród widzów, chociaż krytycy teatralni, w tym ci najbardziej wpływowi, jak Boileau, bardzo sztukę Moliera chwalili. Wraz z upływem lat jednak złośliwa kpina z ludzkich przywar zdobywała sobie coraz większą popularność, która trwa do dzisiaj.

Bohaterem sztuki jest Harpagon, tytułowy skąpiec, dla którego najważniejszą treścią w życiu jest gromadzenie i zachowywanie bogactwa. Liczy się to dla niego znacznie bardziej, niż potrzeby i uczucia własnych dzieci: córkę zamierza wydać za mąż za zamożnego szlachcica, nie zważając na to, że jest zakochana w kim innym. Sam, pomimo zaawansowanego wieku, też zamierza sprawić sobie młodziutką żonę, a jego wybranką staje się sekretna narzeczona syna. Na szczęście otaczający Harpagona ludzie przewyższają go sprytem i potrafią wykorzystać jego wady przeciwko niemu, by osiągnąć ostatecznie to, na czym im zależy.