Quizy o książkach

„Drzewo do samego nieba”. Test znajomości lektury

Czy pamiętacie, co stanowiło ośrodek waszego życia, gdy byliście dziećmi? Perspektywa jest wtedy zupełnie inna. Coś, co dla dorosłych nie ma znaczenia, jest tylko jednym z elementów krajobrazu, dla dzieci może być jedną z najważniejszych rzeczy, bez której nie wyobrażają sobie funkcjonowania.

Tak jest właśnie z tytułowym Drzewem do samego nieba. Miejsce, gdzie mieszkają dzieci – bohaterowie książki, nie należy bynajmniej do pogodnych i atrakcyjnych. Ciasne, zakurzone, biedne, prawie pozbawione zieleni. Ale drzewo – drzewo jest absolutnie wyjątkowe. Wyrasta wysoko, ma gałęzie idealnie nadające się do wspinania i gościnne do siedzenia, bez trudu sięga do okien poszczególnych mieszkań. Na takim drzewie można spędzać całe godziny i ani przez chwilę się nie nudzić.

Oczywiście łatwo odgadnąć, że w książce nie chodzi wyłącznie o wspomnienia z czasów dzieciństwa i beztroskie przygody z podwórka. Drzewo służy tu przede wszystkim za symbol: dorastania, dojrzewania, pokonywania trudności, przyjmowania pierwszych życiowych nauk, sukcesów, ale także porażek i utraty. Dzieci uczą się patrzeć dalej, szerzej, stawiać przed sobą nowe cele, dostrzegać potrzeby nie tylko swoje, ale też i innych. W przypadku książki Drzewo do samego nieba test sprawdzi u uczniów stopień rozumienia lektury i może być wstępem do ciekawej dyskusji o przesłaniu opowieści i o tym, co ona może oznaczać dla każdego z młodych czytelników.