Quizy o książkach

Jak dobrze pamiętasz lekturę „Opowieści z Narnii: Lew, czarownica i stara szafa”?

Zapoznanie dzieci z wartościami religijnymi, niezależnie od wyznawanej doktryny, nie jest łatwym zadaniem dla rodziców. Dzieci zadają pytania, kwestionują to, co naszemu dorosłemu umysłowi wydaje się oczywiste. Nie mają oporów, by dzielić się wątpliwościami. Seria „Opowieści z Narnii” C.S. Lewisa może się tu okazać nieocenioną pomocą.

W oprawie pięknej, baśniowej opowieści autor zawiera najważniejsze przesłania chrześcijaństwa. W pierwszej części cyklu, „Opowieści z Narnii: Lew, czarownica i stara szafa” poznajemy rodzeństwo: Piotra, Zuzannę, Edmunda i Łucję, którzy podczas wojny znajdują schronienie u ekscentrycznego profesora. Łucja pierwsza odkrywa, że w wiekowej szafie na strychu jest przejście do fantastycznej, chociaż skutej lodem krainy – Narnii. W Narnii nie dzieje się dobrze – okrutna Biała Czarownica zaprowadziła w niej surowe rządy, walcząc o władzę z prawowitym królem, lwem Aslanem.

Podczas wyprawy do Narnii dzieci poznają znaczenie poświęcenia, męczeństwa, ofiary z miłości, odkupienia, prawdziwej wiary. Wszak lew Aslan to odzwierciedlenie postaci Jezusa Chrystusa i jego śmierci na krzyżu, dzięki której wziął na siebie grzechy całej ludzkości tylko dlatego, że ją kochał. Za pośrednictwem wszystkich książek C.S. Lewisa można w przystępny i przyjemny sposób zapoznać dzieci z podstawami religii, ale i dla dorosłych będzie to ożywcza, krzepiąca lektura, ożywiająca echa dawnej, prostej wiary. Oczywiście warunkiem jest dobra znajomość szczegółów Opowieści z Narnii – test sprawdzający wiedzę to niezły wstęp do tego, by się o tym przekonać.

Trzeba przy tym pamiętać, że dzieci wykazują niezwykłą zdolność zapamiętywania najdrobniejszych szczegółów ulubionych lektur i jeżeli ta do nich należy, to i test z lektury Opowieści z Narnii na najwyższym poziomie trudności może się okazać niezbędny. Oczywiście pierwszy tom to tylko początek. Przygoda w Narnii jest warta tego, by przejść ją do końca, do wielkiego finału.