Quizy o książkach

„Szatan z siódmej klasy”. Przygody nastoletniego detektywa

Zdarza się, że młodzi ludzie w wieku szkolnym, których los obdarzył umysłem błyskotliwym i ostrym jak brzytwa, nie mają jeszcze do kompletu rozwiniętej emocjonalnej dojrzałości – wtedy bywa, że patrzą na rówieśników protekcjonalnie, z góry, a nawet nimi manipulują. Ba, niektórzy wręcz nigdy z tego do końca nie wyrastają… jednak Adaś, bohater książki Makuszyńskiego, był zupełnie inny.

Owszem, dysponował świetną pamięcią, żywą inteligencją i ponadprzeciętnym pragnieniem wiedzy. Co więcej, miał dobrze rozwinięte zdolności obserwacji, analizy i dedukcji. Bezładnie rozrzucone fakty potrafił złożyć w zgrabną całość. Jednocześnie jednak był, mimo bardzo młodego wieku, odpowiedzialny i dojrzały. Umiał przejrzeć motywacje innych ludzi, dostrzec ich kłopoty i w razie potrzeby – pospieszyć z pomocą. Nie zależało mu na tym, by błyszczeć i popisywać się, by pławić się w podziwie. Ze swoich zdolności korzystał mądrze, dając dobry przykład.

Test z lektury Szatan z siódmej klasy przywołuje wspomnienie tego sympatycznego bohatera, jednego z bardziej pozytywnych przedstawicieli polskiej literatury dla najmłodszych czytelników. Można zaryzykować twierdzenie, że test nie tylko porządkuje wiedzę z myślą o ewentualnym sprawdzianie, ale też podkreśla katalog cech i wartości, które warto pielęgnować, biorąc przykład z Adasia!