Quizy o książkach

„Oto jest Kasia” – jak dobrze znasz książkę?

Tak jak w przypadku innych lektur, w odniesieniu do książki Oto jest Kasia test znajomości fabuły jest przydatny dla ucznia. Niemniej sama książka obecnie budzi spore kontrowersje i liczne dyskusje dotyczące sposobu przedstawienia głównej bohaterki.

To całkiem ciekawe, ponieważ pokazuje, że podejście do wychowania i do dziecka jako niezależnej, myślącej, samodzielnej jednostki bardzo się na przestrzeni lat zmieniło. W książce Oto jest Kasia tytułowa bohaterka jest przedstawiona jako „ta niedobra”, która dopiero z czasem nabiera świadomości i uczy się, że nie jest pępkiem świata, a jej życie musi funkcjonować inaczej i bardziej odpowiedzialnie od momentu, gdy na świecie pojawiła się młodsza siostra. Kontrowersje dotyczące książki dotyczą właśnie tego obarczania odpowiedzialnością tylko kilkuletniej Kasi, podczas gdy podstawową winę ponoszą tutaj dorośli.

To oni przyzwyczaili Kasię do poczucia, że jest gwiazdą, maskotką rodziny. To oni w najmniejszym stopniu nie przygotowali jej na to, że w domu zjawi się dziecko i to oni przeoczyli poważny kryzys, który przechodziła, zachowując się raczej nieodpowiedzialnie i beztrosko. Wina dorosłych jest tutaj bezsporna i szkoda, że tak często omawianie lektury wiąże się jedynie z negatywną analizą postawy Kasi, bez uwzględnienia dodatkowych czynników.