Quizy o książkach

Lektury szkolne. Jak odnaleźć w nich piękno i wartość?

Czytanie – wiele osób nie wyobraża sobie przyjemniejszego sposobu na spędzanie wolnego czasu. Zagłębiając się w książkę czują, że żyją, że są naprawdę szczęśliwi.

Każdy gatunek ma swoich oddanych fanów: reportaże i literatura faktu, romanse i powieści science fiction, sagi fantasy i mroczne thrillery, kryminały i sensacje… tak się jednak składa, że tytuły zasilające listy szkolnych lektur nie cieszą się szczególnym powodzeniem.
Prawdopodobnie dzieje się tak dlatego, że mało kto lubi wykonywać cokolwiek na rozkaz, z przymusu, bo trzeba – taki nakaz odgórny może zniechęcić do czytania nawet tych, którzy uważają je za swoją pasję. Nie musi tak jednak być.

Po pierwsze, nie można uciec od opanowania lektury – inaczej istnieje obawa, że boleśnie potkniemy się podczas któregoś ze sprawdzianów. Po drugie, wiele z pozycji przewidzianych w programie szkolnych jest po prostu wartościowych, interesujących pod wieloma względami, naprawdę warto się z nimi zapoznać jako z dziełem literackim, a nie obowiązkowym materiałem naukowym. Dlatego odczarowanie odium ciążącego na lekturach może się okazać pożądane i przydatne. Quizy, których tematem są lektury, to dobry sposób na początek. Quiz to rozrywka, szybki sprawdzian, miło się kojarzy i prowadzi do błyskawicznych rezultatów. Przynosi jednak również korzyść edukacyjną – wskazuje, którą z książek przeczytaliśmy po łebkach, a którą… wcale? Rozwiązanie testu z lektury sprawdza się również jako przygotowanie do klasówki czy innego egzaminu, pomagając uporządkować i usystematyzować posiadaną wiedzę.