Quizy o książkach

„Latarnik” Henryka Sienkiewicza, czyli czytajmy lektury

Jedną z lektur obowiązujących w programie końcowych lat szkoły podstawowej jest Latarnik Henryka Sienkiewicza. Można ją znaleźć na liście lektur sugerowanych przy egzaminie ósmoklasisty, czyli pytanie związane z tą lekturą nie jest wcale niemożliwe.

Mając zatem egzamin i przygotowywanie się do niego w pamięci, powinno się Latarnika dokładnie przeczytać, co zresztą dotyczy wszystkich książek umieszczonych w podstawie programowej. Chociaż często się o tym mówi, trzeba mimo wszystko podkreślać na każdym kroku, że poleganie na streszczeniach i ściągach to nie najlepszy pomysł. Niby oszczędza czas, ale to tylko pozorny zysk. Po pierwsze, tego typu opracowania często zawierają nieścisłości, a nawet poważne błędy, przez które możemy się potem na egzaminie po prostu ośmieszyć.

Po drugie, mija się to po prostu z celem, ponieważ nie uczy tego, czego powinny uczyć lektury: czytania tekstu uważnie i ze zrozumieniem, umiejętności umieszczenia książki w kontekście epoki, analizy psychologicznej bohaterów i tak dalej. Nie ma zatem sensu iść na skróty, lepiej poświęcić kilka dni i przeczytać lekturę samemu, w przypadku Latarnika nie zajmie to nawet tyle, ponieważ utwór jest bardzo krótki. Na koniec zaś sprawdzający znajomość lektury Latarnik test usunie wszystkie wątpliwości co do stopnia przyswojenia materiału.