Quizy o książkach

„Krzyżacy” – jak dobrze pamiętasz lekturę?

Krzyżacy Henryka Sienkiewicza to jedna z tych klasycznych lektur, które wszyscy znają przynajmniej ze słyszenia, nawet jeśli nigdy nie mieli okazji przeczytać choćby jednego rozdziału. Nie bez znaczenia jest tutaj popularność ekranizacji książki, nakręconej w 1960 roku przez Aleksandra Forda.

Uczniowi jednak wykręcać się nie wypada – w końcu Krzyżacy figurują na liście lektur obowiązkowych. Wypada powieść przeczytać i to przeczytać uważnie, ponieważ piętnastowieczna rzeczywistość nie jest łatwa do ogarnięcia dla współczesnego czytelnika, przyzwyczajonego do zupełnie odmiennego języka, obyczajowości, zachowań i rodzaju relacji międzyludzkich. Nawet po zamknięciu książki wciąż można odczuwać swoisty mętlik i niepewność – czy udało się wszystko zapamiętać, czy nie będzie jakiejś wtopy w razie szczegółowego pytania?

Wówczas pierwszym krokiem może być wpisanie w wyszukiwarkę frazy „Krzyżacy test” i tym samym znalezienie przyjemnego sposobu na oszacowanie stanu własnej wiedzy. Należy też pamiętać o tym, że Krzyżacy to powieść mocno osadzona w rzeczywistości historycznej i zgłębianie języka polskiego powinno iść w parze z zaangażowaniem w lekcje historii w przypadku każdego ambitnego ucznia.