Quizy o książkach

„Król Maciuś Pierwszy”. Czy to lektura wyłącznie dla dzieci?

01Janusz Korczak, zwany „Starym Doktorem”, był postrzegany jako wybitny ekspert w zakresie dziecięcej psychiki. Książka Król Maciuś Pierwszy przemawia wprost do młodego umysłu, ale może być ciekawym doświadczeniem również dla dorosłego.

„Starym Doktorem” kierowała nie tylko teoretyczna wiedza książkowa. Przede wszystkim jego gwiazdą przewodnią było głębokie i szczere przywiązanie do dzieci. Był dla nich nie tylko opiekunem, ale też przyjacielem. Traktował dzieci z szacunkiem, nigdy nie lekceważył problemów, wysłuchiwał przemyśleń – słowo klucz to właśnie „słuchanie”. Nie ulegał skłonności, by idealizować okres dzieciństwa jako idylliczny i pełen niewinności. Wręcz przeciwnie, wiedział, że i w młodziutkie duszy może kryć się mrok, zwątpienie, walka i krzywda. Pozostał lojalny swoim podopiecznym aż do tragicznego końca…


Kiedy poznajemy książkę Król Maciuś Pierwszy, test wiedzy o lekturze jest dobrą okazją, by uświadomić sobie, jak wiele kryje się tam pod zewnętrzną warstwą bajkowej opowieści. Wiele, naprawdę wiele można się dowiedzieć z tego skromnego dzieła o sekretach psychiki najmłodszych, a tym samym lepiej ich zrozumieć i stać się dla nich lepszym partnerem. Chociaż książka powstała wiele lat temu, nadal pod licznymi względami pozostaje aktualna i bogata w cenną wiedzę. Warto po nią sięgnąć nawet w dojrzałym wieku.