Quizy o książkach

„Asiunia”. Jak dobrze znasz lekturę?

Joanna Papuzińska to jedna z najbardziej klasycznych autorek książek dla dzieci. Jej dzieła młodzi czytelnicy czytają od pokoleń. Kto nie zna Naszej mamy czarodziejki czy zbiorów pogodnych wierszy?

Jednak Asiunia to w twórczości autorki coś szczególnego. To króciutka książeczka wspomnieniowa, w której autorka sięga do czasów najwcześniejszego dzieciństwa. Joanna Papuzińska urodziła się w roku wybuchu II wojny światowej. Jej najwcześniejsze wspomnienia dotyczą zatem traumatycznego okresu wojennego. Nie znała innej rzeczywistości. Jej reminiscencje to dziecięca perspektywa wobec zdarzeń, których żadne dziecko nie powinno przechodzić. Asiunia test przechodzi naprawdę ciężki: jej rodzina zostaje rozdzielona, traci z oczu rodziców i rodzeństwo.

Trafia do zastępczego domu, gdzie czuje się obco, ponieważ zniknęły wszystkie elementy codziennego poczucia bezpieczeństwa. Potem jest nieco lepiej, kiedy opiekuje się nią niezłomna duchem ciotka obdarzona pseudonimem Tygrys. Kiedy wreszcie wszyscy w rodzinie gromadzą się razem w domu pod miastem, zarządzanym przez babcię Asiuni, zaczyna się rzeczywistość nalotów, wybuchów, braku jedzenia, ciągłego zagrożenia. Bracia Asiuni pracują ponad siły i cierpią, ponieważ nie mogą walczyć w powstaniu. I chociaż wojna wreszcie dobiega końca, to nigdy już rodzina nie będzie tym, czym była wcześniej.