Quizy o książkach

Jak dobrze pamiętasz „Anię z Zielonego Wzgórza”?

Pamiętasz miłe czytelnicze chwile spędzone w towarzystwie rudowłosej dziewczynki, której wyobraźnia nie znała granic? „Ania z Zielonego Wzgórza” to lektura szkolna w szkole podstawowej, ale ma swoje specjalne miejsce w sercach wielu dorosłych, i to nie tylko płci żeńskiej!

A gdyby tak odświeżyć te wrażenia, sprawdzić, jak wiele się jeszcze pamięta? Na portalu QuizMe.pl możemy znaleźć liczne quizy poświęcone szkolnym lekturom, w tym test o „Ani z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Montgomery. Dla osób bardziej ambitnych przygotowana została też wersja trudniejsza testu o Ani.

Zanim przystąpicie do testu, może warto jednak zrobić małe przypomnienie. Ania Shirley jest sierotą, której nie układało się w życiu najlepiej. Rodzice odumarli ją wcześnie, potem tułała się po zastępczych opiekunach i wreszcie trafiła do sierocińca. Chuda, rudowłosa i piegowata, Ania cierpi z powodu swojego mało romantycznego wyglądu, jednak nadrabia to z nawiązką, budując zamki na lodzie. Jej wyobraźnia jest niesamowita. Pełna wrażliwości, zachwycona urodą świata dziewczynka szuka swojego miejsca na Ziemi i szczęście w końcu się do niej uśmiecha, kiedy trafia na farmę Zielone Wzgórze w Avonlea, na Wyspie Księcia Edwarda, pod opiekę rodzeństwa w średnim wieku, Maryli i Mateusza Cuthbertów. Co prawda dzieje się tak w wyniku pomyłki – para pragnęła bowiem adoptować nie dziewczynkę, a chłopca – lecz ostatecznie to Ania podbija ich serce i rozpoczyna w ten sposób nową przygodę. W jej trakcie zawrze przyjaźnie na całe życie, zdobędzie akademickie laury, dozna swojej porcji sukcesów, ale też zawodów i rozczarowań, pozna też chłopca, Gilberta Blythe, z którym wejdzie praktycznie od razu na wojenną ścieżkę.

Przygody Ani są pełne wdzięku i uroku, i chociaż rozgrywają się w świecie, który dawno przeminął, nie trącą myszką, ale raczej przypominają staroświecką i piękną suknię czy róże zasuszone w książce na pamiątkę. Jeszcze dzisiaj nastolatkom nie jest trudno identyfikować się z Anią, ponieważ jej troski i radości są uniwersalne. Dziewczynki rozpoznają w siebie w jej pragnieniu akceptacji, obawie przed samotnością, nieśmiałych ambicjach, potrzebie rozrywek i samodzielności.

Quiz o Ani z Zielonego Wzgórza może posłużyć dwóm celom, w zależności od potrzeb. Dla starszych czytelników będzie nostalgiczną podróżą w przeszłość i ponownym spotkaniem z miłym, chociaż dawno niewidzianym przyjacielem. Może nawet zachętą, by powrócić do książki i odświeżyć sobie całość czy poszczególne fragmenty. Dla młodzieży szkolnej natomiast to dobra metoda na uporządkowanie wiedzy przed lekcją i sprawdzenie swoich wiadomości na temat lektury, co może przydać się podczas szkolnych sprawdzianów. Przenieśmy się zatem do Avonlea i sprawdźmy, co słychać na brzegach Jeziora Lśniących Wód!